26/03/2018

IPSO

< Back to ruling

independent
press standards
e organisation

listing

Ruling
About IPSO  Press standards News FAQs  Contact IPSO
Rulings Editors' Code of Practice Make a complaint

12297-16 Miles v
Thanet Gazette

Decision: No breach - after investigation

Relevant code
provisions

1 Accuracy (2016)
2 Privacy (2016)

Publication

Isle of Thanet
Gazette (Trinity
Mirror PLC)

Conclusion
No breach - after
investigation

N

Decision of the Complaints Committee 12297-16 Miles v Thanet
Gazette

Summary of complaint

1. Peter Miles complained to the Independent Press Standards
Organisation that the Isle of Thanet Gazette breached Clause 1

(Accuracy) and Clause 2 (Privacy) of the Editors’ Code of Practice in
an article headlined “The fight for the coach house as the asset sell-

off consultation deadline looms”, published on 13 October 2016.

2. The article reported Thanet Council’s proposal to sell off 22 sites

as part of a property disposal programme, including The Coach
House in Northdown Park, Margate. The article explained that the
current lease on The Coach House, due to end in 2021, stipulated
that it should be used as a museum and curator’s living
accommodation. It said that the property did not currently have a
museum open for public use for 100 days a year and that the
complainant, the lessee of the house, failed to open a museum
following an Easter deadline that was set out at a Scrutiny
Committee review. The article included a comment from the

grandson of the original benefactor of Northdown House, who said

that he was “amazed” that Thanet District Council would consider

trying to sell property “in light of its U-Turn on the same proposal in

https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=12297-16

1/4



26/03/2018 Ruling

2008". The article went on to make reference to a 1,800 signature
petition in 2008 against any sale of the property.

3. The complainant said that it was inaccurate for the article to
report that the property was on the 2008 asset disposal list. He said
that the Council had attempted to sell Northdown House and the
Depot in 2008, but denied that The Coach House was ever part of
the planned sale. He also said that it was inaccurate for the article
to report that a petition against the sale of The Coach House was
raised in 2008. He said that while the petition report referred to the
proposed sale of “Northdown House and its environs”, he said that
the words “and its environs” did not refer to The Coach House. He
said that Northdown House and The Coach House are two entirely
different buildings, with no connection beyond that of a common
ownership.

4. The complainant said that it was inaccurate to report that the
current lease on the property stipulated that a museum should be
open at the site for public use for 100 days a year; he said that the
Council “agreed to vary” the lease at a council meeting in 2010. He
also said that the article represented an intrusion into his privacy
because it included his name in association with what he considered
to be false allegations against him.

5. The newspaper denied that the article was inaccurate. It said that
the Northdown House estate included The Coach House, and that
both properties were included for sale in 2008. It also said that the
proposed sale of The Coach House was referred to in a Coach
House Working Party meeting on 28 September 2010. It did it
consider that the documents provided by the complainant which
made reference to “Northdown House and the Depot” supported or
contradicted his assertion that The Coach House was not part of
Northdown House with regard to the earlier asset disposal list. In
any event, it did not consider that the article’s reference to the
inclusion of The Coach House on the 2008 asset disposal list was
significant in the context of the article as a whole.

Relevant Code Provisions

6. Clause 1 (Accuracy)

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or
distorted information or images, including headlines not supported
by the text.

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must
be corrected, promptly and with due prominence, and — where
appropriate — an apology published. In cases involving IPSO, due

prominence should be as required by the regulator.

Clause 2 (Privacy)

https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=12297-16 2/4



26/03/2018

Ruling

i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life,
home, health and correspondence, including digital
communications.

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's
private life without consent. Account will be taken of the
complainant's own public disclosures of information.

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their
consent, in public or private places where there is a reasonable

expectation of privacy.

Findings of the Committee

7. The Committee considered that the newspaper had provided
documents to support its position that it had taken care over the
accuracy of the article, and while the complainant had contested the
interpretation of these documents, he had not been able to
demonstrate that they could not be relied upon. In any event, the
Committee did not consider that any inaccuracy as to whether the
property was included on an asset disposal list in 2008, or whether
there was a signature petition against its alleged sale, would have
represented a significant inaccuracy in the context of an article that
reported that The Coach House was one of the properties on the
2016/17 asset disposal list. There was no breach of Clause 1 on
either point.

8. While the Committee noted the complainant’s position that the
Council had “agreed to vary” the lease, he confirmed that it had not
in fact been varied, even though he did not consider that it was
necessary to do so. In reporting that the terms of the lease included
having the museum open for 100 days a year, there was no breach
of Clause 1.

9. The Committee did not consider that the inclusion of the
complainant’s name revealed any private information about him,
nor did the details provided in the article represent an unjustified
intrusion into his private life. There was no breach of Clause 2.
Conclusions

10. The complaint was not upheld.

Remedial Action Required

N/A
Date complaint received: 09/11/2016
Date decision issued: 31/03/2017

< Back to ruling listing

https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=12297-16 3/4



26/03/2018

Rulings
Editors' Code of Practice
Make a complaint

Arbitration

Ruling

About IPSO
Press standards
News
Vacancies
Contact IPSO

Mailing List

The Independent Press Standards Organisation C.1.C. is a Community Interest Company

limited by guarantee and registered in England and Wales with registered number 02538908.

fy

https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=12297-16

© Copyright 2016. IPSO. All rights reserved.

4/4



